A brainstorming session with sticky notes at a start-up
De ki az a UX designer?

Mielőtt az előbbi kérdésekre kitérnénk, azt gondolom, muszáj az utóbbi kérdést megválaszolni. A UX designer egy olyan személy, aki érthetővé varázsolja a digitális világot az emberek számára. Célja, hogy az alkalmazások és a virtuális rendszerek ne megnehezítsék a felhasználók életét, hanem egyszerűbbek, használhatóbbak legyenek. Egyszóval: Kellenek ebbe a bonyolult világba!

Kiből válhat UX Designer?

Bárkiből! Ez nem olyan szakma, mint a fizika, a programozás vagy az orvoslás. Aki szeretné elsajátítani az alapokat, annak érdemes egy tanfolyamon részt vennie, és már bele is kóstolhat a UX designer munkájába. Az InnoDesignnál 32 óra alatt tanítjuk meg Neked, hogyan is működik ez. 

Nyitottnak kell lenned az újra és fontos, hogy élvezd a csapatmunkát. Ez nem az a szakma, ahol egyedül nekivághatunk a termék tervezésének, ezért fontos, hogy jól érezd magad más emberek társaságában és elfogadd, hogy a projekt keretein belül mindenki egyenrangú. Máshogy nem is működne.

Én azért szeretem ezt a szakmát, mert sok embert ismerhetek meg, jó érzés egy kreatív atmoszférában dolgozni, és szinte végtelen lehetőség rejtőzik a projektekben.

Mihez kell értenie?

Empátia. Empatikusnak kell lennünk, hiszen embereknek tervezünk. Ha nem értjük meg a problémájukat, és nem tervezünk az igényük szerint, akkor hiába dolgozunk megállás nélkül, nem lesz sikeres a termékünk.

Interjúk lebonyolítása és kulcsszavak megtalálása. Amennyiben úgy érzed, hogy szívesen beszélgetsz emberekkel és érdekel, hogy mit mondanak, akkor jó helyen vagy. Van, ahol külön értelmezik a kutatást és azt mondják, hogy legyen UX Designer és UX Researcher. Az utóbbi csak a kutatással foglalkozik, interjúztat és a legfontosabb kulcsszavakat gyűjti össze az interjúk és felmérések során. Ez egy önálló pozíció, de nem mindenhol, így a legtöbb helyen ezt a feladatot is a UX Designer végzi.

Rendszerszemléletű gondolkodás. Át kell látnia, hogy a rendszerek hogyan tudnak a lehető legegyszerűbben felépülni és jól strukturáltak lenni. Persze léteznek technikák ennek a kompetenciának a fejlesztésére, így nem gond az sem, ha ez a képességünk fejlesztésre szorul. Az általunk elképzelt struktúrát úgyis el kell vinnünk a felhasználóink számára, és majd Ők megmondják, hogy mi az, ami érthető és mi az, ami nem. Kapni fogunk javaslatokat a rendszerünkre vonatkozóan. Ezeket érdemes elfogadnunk és ennek megfelelően átalakítanunk. Ha papír alapon sikerült a rendszer felépítése és már készen állunk arra, hogy átültessük a digitális világba, akkor ezt megtehetjük olyan szoftverekkel, mint a Figma, Adobe XD vagy Sketch.

Ne féljünk az új programok megismerésétől és azok használatától. Próbáljunk ki minél többet, hogy kitapasztaljuk, melyik a legjobb számunkra, hol tudunk komfortosan tervezni. A UX Designer munkájához hozzátartozik, sőt elengedhetetlen, hogy értsen a tervező programokhoz. Az elején nagyon nehéz lesz ezek használata, de minél többet tervezünk, annál gyorsabban és jobban fognak elkészülni a rendszereink. Az első projekt elkészítése után, szinte haladó designerré fejlődünk a programok használatát tekintve, így elmondhatom, hogy gyorsan lehet fejlődni a szoftverhasználatban.

Tesztelés felhasználókkal. Mindig izgalmas elvinni az ügyfélnek a termékünket, megmutatni, hogy miért is lesz jó számára. Érdemes a tesztelést úgy végezni, hogy feladat elé állítjuk a tesztalanyt, és figyeljük, hogyan mozog az alkalmazásban. Általában 2-3 fő bőven elég a megfigyelésre, hogy a tesztalany minden mozgását megfelelően végigkövesse. Mindig van egy olyan szem, ami lát valami fontos részletet, amit a többiek talán észre sem vettek.

Visszajelzések beépítése. A visszajelzések és a megfigyelések alapján érdemes újratervezni (ha szükséges) a felületünket, ha azt tapasztaljuk, hogy valami nem megfelelően működött. Ehhez az is kell, hogy ne nézzük le a tesztalanyt, hiszen Ő azt tudja mondani, amit tapasztalt. Ne mondjuk, hogy ,,Nem értette meg” vagy ,,Az Ő visszajelzését inkább hagyjuk”.

Prezentálás. Sajnos ezt sem ússza meg a designer. Ki kell állni és a projekt bizonyos szakaszaiban prezentálni kell az eredményeket, és be kell tudni mutatni úgy, hogy az ,,eladja” önmagát. Akármennyire is szuper a tervünk, hiába, ha a vezetőség nem látja benne a potenciált. Így a prezentációs technikánkon is érdemes folyamatosan csiszolnunk. Hallottatok már az elevator pitch-ről? A lényege, hogy amíg beszálltok a liftbe a főnök mellé és eljuttok egyik emeletről a másikra, vagy a folyosón találkoztok és elértek A irodából B irodába, el tudd mondani, hogy miről van szó. Persze ezt úgy, hogy Ő is megértse. Erre körülbelül van 3 perc. Rövid igaz? Ezért kell mindig felkészültnek lennünk a projekt minden részletéből, és nagyon gyorsan össze kell foglalnunk a legfontosabb részleteket. Miért jó? Kinek jó? Van buktató? Mennyibe kerül? 

A UX Designernek szorosan kell együttműködnie a programozókkal és a marketing osztállyal is, hiszen Ő az, aki teljes mértékben érti, hogy miről szól a projekt. Pontos definíció nélkül elég nehéz lenne egy marketingkampányt felépíteni és azt sikeresen eljuttatni a célközönséghez.

Összességében a UX Designernek mindenhez is kell értenie, de ha a fent felsorolt kompetenciák nagy részével rendelkezel, akkor biztos utad van Neked is, hogy Te is designerré válj!

Mi a feladata?

Fentebb elég sok kompetenciát felsoroltam és vele együtt tevékenységeket is, így ezt a kérdést nagyrészt meg is válaszoltam. Ennek ellenére itt egy rövid gyűjtés a feladatait illetően:

  • Felhasználó központú gondolkodás (aminek az alapja a Design Thinking)
  • Pszichológiai ismeretek
  • Kutatási módszertanok
  • Usability, azaz a használhatóság ismerete
  • Felhasználói utak tervezése
  • Információs architektúra tervezése
  • Felületek előzetes megtervezése (asztali gép, tablet, telefon, okosóra)
  • Drótváz, mockup, prototípus készítése
  • Interakciótervezés
  • Tesztelés
  • Prezentálás

Elég sok feladatnak tűnik, de úgy gondolom, hogy a nagy része kreatív és ezáltal egy olyan folyamat is, amit az ember szívesen csinál. 

Hogyan tud egy frissen végzett junior UX Designer elhelyezkedni?

Először is fontos, hogy a képzésen teljes mértékben tegye oda magát és figyeljen minden apró részletre. Hogyan néz ki a folyamat, milyen lépésekből áll? Milyen ötleteket lát és milyen szemléletet gyűjt? Milyen lesz a végső munkája? Az InnoDesignnál nagyon figyelünk arra, hogy ne csak egy projekten menj végig és kapj egy papírt, ami igazolja a kurzus elvégzését. A tanfolyam végén lesz egy portfólió elemed, ami maga a projekteredményed. A már megtanult lépések segíteni fognak abban, hogy a portfóliódat bővítsd. Nem baj, ha fiktív terméket készítesz, a lényeg, hogy a mögöttes munka látszódjon és értékelhető legyen. Minél több értékelhető tervet készítesz el, annál nagyobb és bővebb lesz a portfóliód. 

Azt látom a piacon, hogy egyre több designerre van szükség, és jelenleg hamar el is kapkodják azokat, akik rendelkeznek egy ütős portfólióval és ismerik a tervezési folyamat részleteit. Én csak javasolni tudom, és bátorítalak Benneteket arra, hogy kóstoljatok bele ebbe a kreatív és nagyszerű szakmába. Higgyétek el, hogy nem véletlenül lett egy felkapott terület. 

Related Posts

Comments (1)

[…]   By InnoDesign Uncategorized […]

Comments are closed.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.