Többször találkozom azzal a kérdéssel, hogy miért lesz jó, ha perszónákat készítünk. Van, aki eleve elutasítja, mondván felesleges időpocsékolás, de találkozom olyan esetekkel is, amikor perszónák hadai állnak sorban. Mi az a perszóna egyáltalán, mi a középút és tényleg érdemes időt áldozni az előállításukra? Rövid cikkünkben választ kaptok ezekre a kérdésekre!
Na de mi is a Perszóna?
Amikor létrehozzuk a Stakeholdermap-et, arra keressük a választ, hogy kik kerülhetnek kapcsolatba a termékünkkel. Általánosságban elmondhatjuk, hogy azt a terméket vagy szolgáltatást, amit éppen tervezünk létrehozni nem szánhatjuk mindenkinek. Ha mindenkinek terveznénk, elég nagy bajban lennénk, hiszen célcsoport nélkül megfoghatatlan a projekt. Olyankor van baj, ha valaki azt mondja, hogy: “Na, ez most mindenkinek jó lesz!”
Itt jön képbe a perszóna, mint lehetséges felhasználó. Először is meg kell határoznunk a célcsoportunkat, valamint ezen belül a felhasználói csoportokat.
A kutatások során ki kellett derülnie ezeknek az információknak, ezért érdemes a kutatást minél fókuszáltabban végezni annak érdekében, hogy minél pontosabban megtaláljuk a célcsoportot, és a felszínre kerüljenek a valós problémák.
A perszóna tehát egy olyan fiktív személy, akinek a termékünket vagy szolgáltatásunkat tervezzük, amellyel majd a problémáját megoldjuk.
A perszóna adatlapjának az alábbiakat kell tartalmaznia:
- Név
- Kor
- Fénykép (lehet akár rajzolt is)
- Kompetenciák (milyen tudással és tapasztalatokkal rendelkezik)
- Célok, amiket meg szeretne valósítani
- Problémák (miért elégedetlen?)
- Elvárások
- Kapcsolati státusz
- Hobbi
- Sztori
Perszónaalkotás
Amikor a fenti pontokat feltöltöttük, akkor arcot is társítsunk a perszónánkhoz, hiszen az segít az empátiánkat is növelni vele kapcsolatban. Itt is igaz, hogy diverz csoportban sokkal színesebben kerülnek feltöltésre az információk. Az adatok feltöltése után nem maradt más mint, hogy kiegészítsük a perszónánkat egy háttértörténettel. Miközben prezentálunk és elmeséljük perszónánk tulajdonságait és történetét, egyre valódibbá fog válni, ahogy a problémái is.
A legvégén akár önéletrajzként is tekinthetünk erre, de valójában ezek személyi lapok, amelyek olyan részletesek, amennyire csak lehetséges. Én általában azt szoktam javasolni, hogy több perszóna képviseljen egy-egy felhasználói csoportot, ezért érdemes 3-4 perszónát létrehozni csoportonként. Ennél többet nem szükséges készíteni, mert a legfontosabb információkat már ezek tartalmazzák.
Elkészült a Perszónánk, hogyan tovább?
A elkészült perszónák a későbbiekben is jól fognak jönni, így érdemes Őket egy olyan helyre tenni, ahol mindig találkozunk velük és azonnal elérhetőek, amikor kellenek. Fontos szem előtt tartani, hogy kinek kezdtünk el tervezni, és milyen problémájára szeretnénk megoldást találni. Mivel a termékünk is folyamatosan változhat (és fog is), figyelnünk kell arra, hogy vele együtt a perszónánk is fejlődjön. Ez lehet a fejlesztés során hiba is, ezért mindenképpen érdemes erre odafigyelni.
Amennyiben a marketing kampányt tervezzük, abban is nagyon hasznos lesz a személyi lapok használata. Adjuk át Őket a marketingeseknek (persze, ha van olyan). Így nekik sem kell újra kitalálni azt, ami egyszer már elkészült. Minél jobban működünk együtt a társterületekkel és tudnak ők is azonosulni a célcsoportunkkal, annál gördülékenyebben érjük el a közös célt. Segítsük egymást, ezzel is elősegítve a közös munka pozitív hozadékát.
Azért nem minden a Perszóna!
Ugyan nagyon jól hangzik, hogy megtaláltuk a célcsoportunkat, elkészítettük a perszónáinkat, amiket később többször is tudunk használni, viszont csak óvatosan! Ugyan segítenek minket az egyik legfontosabb kérdés megválaszolásában (Kinek tervezünk?), mégis érdemes visszatérni a valódi emberek világába, ahol nem csak interakcióba kerülünk a valós felhasználókkal, de új inputok is érhetnek bennünket. Amennyiben úgy gondoljuk, hogy nem szükséges kimenni és kutatni, beszélgetni az emberekkel, csak a perszónákat létrehozni a célcsoportok szerint, akkor tévedünk. Sok olyan hipotézist képesek ledönteni a valós felhasználók, amiket az általunk felépített perszónák nem tudnak, hiszen mégiscsak mi hoztuk létre Őket!
FONTOS: Ne hagyjátok ki az utca emberét, az interjúkat és lekérdezéseket, amiatt mert rendelkeztek perszónával!
Ugye, nem is olyan nehéz a perszónaalkotás?